کیویکس نرم‌افزاری است که برای خواندن اطلاعات درون اینترنت به صورت آفلاین از آن استفاده می‌شود. از این نرم‌افزار منحصراً برای خواندن ویکی‌پدیا بدون اتصال به اینترنت استفاده می‌شود، اما این قابلیت را نیز دارد که با آن بتوان هر گونه صفحه HTML در اینترنت را خواند. کیویکس از قالب ZIM (که در آن اطلاعات به صورت کاملاً فشرده هستند) استفاده می‌کند.

کیویکس یک نرم‌افزار آزاد است، بدین معنی که شما می‌توانید به طور رایگان آن را کپی نموده، در آن تغییر ایجاد کنید و یا آن را به طور گسترده توزیع نمایید.

کیویکس بیشتر در مدارس، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌هایی که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند استفاده می‌شود. کیویکس بسیار پرسرعت‌تر از اینترنت است و توسط بسیاری از موسسات جهت صرفه‌جویی در وقت و پهنای باند استفاده می‌شود، همچنین خیلی از افراد نیز از کیویکس استفاده شخصی خود را می‌کنند. برای مثال برای افرادی که از فیلترینگ رنج می‌برند یا درون زندان هستند.

استفاده از کیویکس خیلی ساده است. این برنامه ویژگی‌های زیادی دارد که استفاده از آن را راحت می‌کند، از جمله:

  • موتور جستجوی درون متنی
  • بوک‌مارک و یادداشت
  • سرور HTTP
  • ذخیره فایل در قالب HTML یا PDF
  • رابط کاربری با بیش از 100 زبان
  • قابلیت مشاهده مقاله‌ها در زبانه‌های جداگانه
  • مدیریت یکپارچه محتویات و دانلود

کیویکس شما را قادر می‌سازد تا بدون اتصال به اینترنت و به صورت آفلاین، از محتویات اینترنت استفاده کنید. اگر چه کیویکس نرم‌افزاری است که برای کامپیوترهای دسکتاپ ساخته شده است، اما نسخه سرور HTTP آن با نام kiwix-serve نیز موجود است. برای شروع استفاده از کیویکس، شما باید برنامه آن را با توجه به سیستم عاملی که استفاده می‌کنید دریافت کنید. پس از این کار و پس از نصب برنامه، شما قادر خواهید بود که از کیویکس و مختویات آفلاین درون آن بر روی کامپیوتر خود استفاده کنید.

مرحله اول نصب

نرم‌افزار کیویکس سازگار با ویندوز در دو شکل متفاوت در دسترس است:

کیویکس سازگار با ویندوز، برنامه‌ای 32 بیتی است و از ویندوز XP و نسخه‌های پس از آن پشتیبانی می‌کند و همچنین با سیستم‌عامل‌های 64 بیتی هم سازگار است.

اندروید

کیویکس سازگار با لینوکس را می‌توانید از پیوندهای زیر دریافت کنید:

kiwix-0.9-linux-x86_64.tar.bz2 - 71.4 MB

    پس از دانلود، فایل را از حالت فشرده خارج کرده و "Kiwix" را اجرا کنید.

    مرحله دوم نصب

    ویکی پدیای مورد علاقه خود را از طریق لینکهای زیر دانلود نمایید

    • دانشنامه از همه چیز به حجم حدود 8 گیگابایت
    • مجموعه‌ای از کتاب‌های با محتوای باز
    • ویکی‌واژه یک واژه‌نامه به همهٔ زبان‌های موجود است که با همکاری همگانی بر روی اینترنت پدیدآمده و گسترش می‌یابد. ویکی‌واژه واژه‌نامه‌ای آزاد از واژه‌ها است که در آن به بررسی تمام واژه‌ها در هر زبانی می‌پردازد و اطلاعاتی نظیر ریشه‌شناسی، آوایش، پاره‌های سخن، مترادف و برگردان واژه‌ها را به شما می‌دهد.
    • ویکی پدیایی برای مسافرت
    • ویکی‌نبشته یکی از پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا است. ویکی‌نبشته یک کتابخانه‌ دیجیتال است. متن‌های گردآوری شده در این کتابخانه دربرگیرنده کتاب‌ها، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، جنگ‌ها، ماهنامه‌ها، سالنامه‌ها، سندها و بنچک‌ها و دیگر نوشتارهای آزاد می‌باشند که به چاپ رسیده‌‌اند و در مالکیت عمومی قرار دارند. گروه پدیدآورندگان و نویسندگان درونمایه ویکی‌نبشته دبیرکار گردآوری و نگاهداری آن می‌باشند. هدف ویکی‌نبشته در دسترس قراردادن اطلاعات درست بدون دگرگونی و تحریف است. درونمایه ویکی‌نبشته بر پایه اصل سند و مدرک است. آنچه که به ویکی‌نبشته افزوده می‌شود آزاد از اندیشه‌ها و باورها است و هیچ‌گونه نظر شخصی در آن راه ندارد
    از طریق لینکهای زیر نسخه مورد نظر خودتان را دانلود کنید

      با نظر دادن، من را در بهتر شدن مطالب وبسایت یاری کنید با تشکر

      با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت ندارد بنابراین اگر احساس می‌کنید نظر و یا سوال شما برای سایر کاربران نیز مفید است لطفا در قسمت ارسال نظر، گزینه "" را تیک نزنید.

       

      هرگونه کپی برداری بدون اجازه غیر مجاز و خلاف شرع است