در قسمت قبل نصب و راه اندازی مفسر پایتون رو انجام دادیم. دیگه وقت اون رسیده وارد مسائل برنامه نویسی بشیم.هر زبان برنامه نویسی ساختارهای داده ای مختلفی داره که هر کدام خواص و رفتار خاص خودشون رو دارن.پایتون قدرتمند هم ساختار داده ای قوی و غنی داره. ساختار های داده ای که قراره در این سری از آموزش ها یاد بگیریم رو به ترتیب از آسون به سخت دسته بندی کردم.
-
اعداد صحیح
-
اعداد اعشاری
-
رشته ها
-
لیست ها
-
چند تایی ها
-
ست ها (set)
-
دیکشنری ها
در این قسمت قراره اعداد صحیح و اعشاری رو کار کنیم.همچنین در بین یادگیری این ساختار داده ای، دستورات و کلمات کلیدی پایتون و ... رو هم یاد میگیریم. فقط به یه کم تمرین و دقت لازم دارید تا بتونید هر برنامه ای که دوست دارید رو به پایتون بنویسید !
پایتون یک زبان برنامه نویسی مخصوص داده های بزرگه ! این یعنی این که تو اعداد محدودیت ندارید !
عملگر و عملوند:
به علامت ها و کلمات از پیش تعیین شده در زبان های برنامه نویسی که وظیفه ی انجام یک عملیات بر روی دو ساختار داده ای رو دارن عملگر میگن. و همچنین به دو ساختار داده ای که معمولا در سمت چپ و راست عملگر میان، عملوند میگن.
برای مثال در محاسبه ی زیر:
کد:
9 + 2
عملگر های مخصوص اعداد صحیح و اعداد اعشاری به شرح زیر است:
-
+ جمع دو عدد
-
- تفریق دو عدد
-
* ضرب دو عدد
-
/ تقسیم عدد سمت چپ عملگر بر عدد سمت راست عملگر(جواب یک عدد اعشاری است.)
-
// تقسیم عدد سمت چپ عملگر بر عدد سمت راست عملگر(جواب یک عدد صحیح است.)
-
** به توان رساندن عدد سمت چپ عملگر به ازای عدد سمت راست عملگر
-
% باقیمانده ی تقسیم عدد سمت چپ عملگر بر عدد سمت راست عملگر
همونطور که میبینید جواب عملیات 2 // 5 برابر با 2 هست. چون عملگر // یک عدد صحیح میده پس مقدار اعشار رو از بین میبره.
هر قسمت از محاسبات بالا رو نفهمیدین به سراغ توضیحات عملگر ها که قبل از عکس گفته شد برید. یا در همین پست مشکلتون رو ارسال کنید در اسرع وقت جواب میدیم
قوانین اولویت:
قوانین اولویت پایتون در محاسبات دقیقا مثل قوانین اولویت ریاضیه. یعنی اولویت اول پرانتز هاست، بعد توان و بعد ضرب و تقسیم و در آخر هم جمع و تفریق.
بنابر این در مثال زیر:
2 ** 3 * 4 - 8 / 2 + 4
برابر است با 32.0
اولویت با پرانتز است که خوب در محاسبه بالا پرانتز نداریم. اولویت بعدی با توان است و پس از محاسبه ی توان، محاسبه ی ما به شکل زیر در میاد:
8 * 4 - 8 / 2 + 4
سپس نوبت ضرب است که پس از محاسبه ی آن داریم:
32 - 8 / 2 + 4
حالا تقسیم را محاسبه میکنیم و محاسبه به شکل زیر در میاد:
32 - 4.0 + 4
که جواب ما 32.0 خواهد بود.
سوال:
چرا جواب محاسبه ما عدد اعشاری 32.0 شد؟
زیرا از عملگر / برای تقسیم 8 بر 2 استفاده کردیم که جواب این عملگر یک عدد اعشاریست و پایتون در جواب محاسبه ی اعداد اعشاری با اعداد صحیح، از اعداد اعشاری استفاده میکند !
نسبت دهی:
نوشتن اعداد ساده در یک برنامه (اونم به صورت مکرر) کار سختی نیست.
حالا به این فکر کنید شاید نیاز دارید برنامه ای بنویسید که از عدد 123456789987654321 بار ها بار ها باید در برنامه استفاده بشه. خوب استفاده از این عدد بار ها و بار ها در برنامه کار رو مشکل میکنه. بهترین راه اینه این عدد رو به یک نام کوتاه به مفسر پایتون معرفی کنیم و هر جا از اون نام استفاده کردیم، مفسر خودش جای نام، اون عدد رو به کار میبره.
به این عمل نسبت دهی میگن.
عملگر = در پایتون مقدار سمت راست خودش رو در یک متغیر که یک نام در سمت چپشه، ذخیره میکنه.
برای مثال:
number = 123456789987654321
در خط بالا با استفاده از عملگر = عدد رو در متغیری به نام number ذخیره کردیم.
توجه کنید که اسم متغیر حتما باید سمت چپ عملگر باشه.
قوانین نام متغیر ها:
-
نام متغیر شما نباید با یک عدد شروع بشه و اگر میخواید از عدد استفاده کنید باید عدد از حرف دوم به بعد بیاد.
-
نام متغیر شما میتونه دارای _ هم باشه.
چند مثال از نام متغیر های درست:
-
_
-
a
-
Test
-
vARAIBLE
-
a_long_name
-
var1
-
python3456789
-
1var
-
%test
-
varaible$
-
while
چون while جزو کلمات کلیدی و دستورات پایتونه که برای ایجاد حلقه ها ازش استفاده میشه.
کلمات کلیدی پایتون به شرح زیر هستند:
به بزرگی و کوچکی حروف دقت کنید زیرا پایتون نیز به بزرگی و کوچکی حروف حساس است !
تمامی کلمات کلیدی بالا را در این سری از آموزش ها فرا خواهید گرفت.
بریم به سراغ مفسر و چند مثال از نسبت دهی و ساخت متغیر بزنیم.
کم کم داریم وارد مرحله ای از برنامه نویسی میشیم که ممکنه خطاهایی در محاسبات و برنامه هامون پیش بیاد، پس قبل از رفتن به سراغ رشته ها، در قسمت بعد به توضیح و تفسیر خطاها در پایتون میپردازیم و 3 کلمه کلیدی if, elif, else رو یاد میگیریم.
یا روی لینک زیر کلیک کنید تا کل قسمتهای پایتون برای شما نمایش داده شود
http://ilovefreesoftware.ir/tag/pythonمنبع:
Teaching Programming
کانال ما در نرم افزار ایرانی سروش
هرگونه کپی برداری بدون اجازه غیر مجاز و خلاف شرع است
اگر مطلب فوق برای شما مفید بوده است لطفا چنانچه برای شما مقدور است از طریق اینجا از "ما" حمایت کنید.