خوب قرار بود تو این قسمت کمی هم راجع به خطا ها در پایتون توضیح بدم. واسه فهمیدن خطاها در پایتون بهتره اول خطاها در برنامه نویسیو بشناسیم.
خطاهای نحوی:
تو این دسته از خطاها برنامه نویس معمولا غلط املایی داره، البته تو بعضی از زبان ها مثل پایتون اگر تو رفتگی هارو رعایت نکنید بازم غلط املایی محسوب میشه. که در قسمت های آینده این تو رفتگی هم خدمتتون عرض میکنم.

خطاهای زمان اجرا: در این دسته از خطاها برنامه زمانی که در حال اجراست به خطا برخورد میکنه. مثلا شما یه برنامه نوشتید که یک فایل مشخص رو باز کنه و محتویاتش رو نشون بده. خوب اگر اون فایل مشخص وجود نداشته باشه شما زمان اجرای برنامه به مشکل میخورید.
خطاهای معنایی:
عرضم به حضورتون که میشه گفت بد ترین نوع خطا همین نوعه. چون شما خطای نحوی مرتکب نشدید و خطای زمان اجرا هم ندارید، ولی برنامه اونجوری که میخواید کار نمیکنه !
حالا بریم سراغ خطاها در پایتون به مثال های زیر که تو مفسر میزنم توجه کنید.


دو تا متغیر به نام های var و var2 ساختیم با مقادیر 12 و 20. وقتی هر کدوم رو از مفسر خواستیم مقدارشون رو نشون داد ولی وقتی مقدار var3 و var4 رو خواستیم بهمون خطا داد، چون همچین متغیری نساختیم !
این از نوع خطاهای زمان اجرا بود.
همچنین وقتی متغیر %$ رو خواستیم خطا داد ولی این خطا از نوع خطای نحوی بود.
تفسیر کامل خطا ها و حتی ساختن خطاهای مورد نیاز خودمون رو در قسمت های بعد یاد میگیرید. (بعضی جاها مفیده که برنامه به کاربر خطا بده !) فعلا همین اندازه مفیده که بدونید هر خطا، اسم مخصوص خودشو داره و نشون میده ما کجا خطا کردیم. که بعدا به بررسی اسم ها هم میپردازیم.
رشته ها:
در پایتون هر عبارتی که بین ' (تک کوتیشن cotation) یا " (جفت کوتیشن ) قرار بگیره جزو ساختار داده ای رشته به حساب میاد.
رشته ها هم مثل اعداد قوانین خاص خودشون رو دارن.مثلا اگر ابتدای رشته رو با تک کوتیشن شروع کردین، آخرش رو هم باید حتما با تک کوتیشن ببندید و اگر با جفت کوتیشن شروع کردید با جفت کوتیشن ببندید.
چند تا رشته رو مثال میزنم:
"webcs"
'www'
"سلام"
''%^&*()$#@!~''
"""یک
رشته ی
چند خطی"""
هر علامتی میتونه داخل رشته استفاده بشه که البته بعضی علامت ها قوانین خودشون رو دارن.
برای این که یک رشته چند خطی ایجاد کنید میتونید از 3 تک کوتیشن و یا 3 جفت کوتیشن استفاده کنید که در آخر هم باید با 3 تک کوتیشن و یا 3 جفت کوتیشن ببندید.
راه بعدی برای ایجاد رشته های چند خطی استفاده از علامت خط جدیده
"first line \n second line"
\n
این دو حرف اگر بدون فاصله داخل رشته به کار برده بشن زمان به نمایش در اومدن رشته، قسمت های قبل و بعد از این حروف رو با خط جدید از هم جدا میکنه.
حالا اگر خواستیم داخل رشته از علامت کوتیشن و یا جفت کوتیشن استفاده کنیم باید چیکار کنیم؟
خوب باید به جای تک کوتیشن از '\ و به جای جفت کوتیشن از "\ استفاده کنیم.
با چند تا مثال روی مفسر به یادگیری مطالب کمک میکنم.

اول از همه نشون دادیم که رشته ها رو هم میشه مثل اعداد به جای مقدار به متغیر ها نسبت داد. همچنین دیدیم که از هر حرفی میشه بین رشته ها استفاده کرد.
حالا برای برنامه نویسای کنجکاو یه سوال پیش میاد.
اگر بخوام آدرس C:\new\desktop رو داخل رشته نشون بدم باید چکار کنم؟
بعلت وجود n\ داخل این آدرس، وقتی داخل رشته میره در دو خط نشون داده میشه و این حروف هم حذف میشن. راه حلش استفاده از حرف r قبل از شروع رشتست، که با استفاده از این حرف رشته دقیقا همونطور که هست نشون داده میشه.

عملگر های ریاضی رشته ها:
رشته ها در پایتون نمیتونن مثل اعداد تقسیم یا تفریق بشن و یا به توان برسن. اما میتونن با رشته ها جمع بشن و یا در اعداد ضرب بشن.
به مثال زیر توجه کنید:

در مثال بالا دیدید که زمان جمع رشته با اعداد و ضرب رشته در رشته، به خطای زمان اجرا برخوردیم. پس دقت کنید که رشته ها فقط خاصیت جمع با رشته هارو دارند و فقط توانایی ضرب در اعداد صحیح رو دارند.
در این قسمت ما فقط با رشته ها آشنا شدیم.
در قسمت بعد قدرت رشته هارو بهتون نشون میدم.

یا روی لینک زیر کلیک کنید تا کل قسمتهای پایتون برای شما نمایش داده شود

http://ilovefreesoftware.ir/tag/python
منبع:

کانال ما در نرم افزار ایرانی سروش

هرگونه کپی برداری بدون اجازه غیر مجاز و خلاف شرع است

اگر مطلب فوق برای شما مفید بوده است لطفا چنانچه برای شما مقدور است از طریق اینجا از "ما" حمایت کنید.