برنامه چیست؟
مجموعه ای از دستورات که برای یک ماشین (مخصوصا رایانه) قابل درک و اجراست.
برنامه نویسی روش های مختلفی دارد. که برای طولانی نشدن بحث به انواع این روش ها نمیپردازیم. ولی قطعا شما برنامه نویسید یا میخواید برنامه نویس بشید. پس توصیه میکنم راجع به روش های مختلف برنامه نویسی تحقیق کنید.  زبان پایتون (که از این به بعد فقط بهش میگیم پایتون) جزو زبان های برنامه نویسی "شئ گرا"ست.


لازم نیست فعلا دنبال مفهوم "شئ گرا"یی باشید چون درک این مطلب برای افراد ناآشنا به برنامه نویسی مشکله، البته میتونید به نحوه دلخواه هم در پایتون برنامه نویسی کنید اما اگر به شئ گرایی مسلط بشید، حتی اگر 10 زبان برنامه نویسی رو بلد باشید همیشه موقع نوشتن برنامه به این فکر میفتید که "ای کاش با پایتون این برنامه رو بنویسم." !
این رو هم اضافه کنم که حدودا با 200 نفر برنامه نویس پایتون برخورد داشتم و حدودا 100 برنامه پایتون ازشون دیدم که هیچ کدوم  به روش شئ گرایی نبوده که این دلیل ضعف آموزش مراجع فارسی در مبحث شئ گراییه. بگذریم.
زبان های کامپایلری(compile) :
به زبان ساده میگم، تو این دسته از زبان ها شما بعد از نوشتن برنامه باید اون برنامه رو به کامپایلر مخصوص همون زبان بدید (کامپایلر ها خودشون برنامه کامپیوتر هستند) تا برنامه شما رو به زبان قابل درک برای کامپیوتر تبدیل کنه. این عمل فقط یک بار انجام میشه و بعد از اون کامپایلر یه فایل اجرایی از برنامتون رو بهتون میده.
زبان های تفسیری(interpreter):
در این زبان ها چیزی به نام کامپایلر وجود ندارد و شما بلافاصله بعد از نوشتن برنامه (بدون صرف وقت برای کامپایل) برنامه رو توسط "مفسر" (مفسر ها خودشون برنامه کامپیوتر هستند) اجرا میکنید.
پایتون یک زبان تفسیریه ! مفسر پایتون بر روی سیستم های ویندوز، لینوکس، فری بی اس دی، سولاریز، اندروید ، ... قابل نصبه و به عبارتی میشه گفت برنامه نوشته شده پایتون رو بدون تغییر میتونین رو همشون اجرا کنید.
اینکه پایتون چه سالی و توسط چه کسی و چطور ساخته شد مطلبیه که معمولا چند صفحه ای رو از همه کتاب های برنامه نویسی پایتون  به خودش اختصاص داده. با فهمیدنش کاملا موافقم و با بیانش اینجا، اونم وقتی میشه در حدود چند ثانیه همش رو تو اینترنت پیدا کرد، مخالفم ! در این آموزش هدف چیز دیگریست!
مشتاقان برنامه نویسی یک نصیحت رو از من (یه برنامه نویس ساده) به یاد داشته باشید.
قبل از این که اصلا بفهمید اسم زبان های برنامه نویسیه مختلف چیه؟ تحقیق کنید که اصلا شاخه های برنامه نویسی چیه؟
مسلما ساختن یک بازی کامپیوتری برای یک برنامه نویسی که تمام وقت خودش رو در برنامه نویسی صرف کار با معادلات ریاضی و رسم نمودار ... کرده، کار آسونی نیست.
شاخه های برنامه نویسی متنوعی وجود دارد.
ساخت بازی و ... .
هک و امنیت و شبکه و ... .
طراحی و ساخت وبسایت و ... .
و شاخه های دیگر.
بهترین راه (راهی که اگر انجام بدین پشیمون نمیشین) اینه که اول این شاخه ها رو بشناسید و در رابطه با علاقتون به شاخه مورد نظر و بازار کارش و ... حسابی فکر و تحقیق کنید.
بعد از اطمینان از انتخاب، به فکر پیدا کردن زبان برنامه نویسی باشید،  زبانی که در بین بقیه زبان ها در راستای نوشتن برنامه های متناسب با شاخه ای که انتخاب کردید، قوی تر ظاهر شده باشه.
و یک نصیحت هم از من به برنامه نویسان معمولی:
از نظر من در مواجه شدن با یه مشکل برنامه نویسی، فقط 50% دانش برنامه نویسیتون به دردتون میخوره. 50% دیگه چیه؟ هوش و زیرکی شما در نحوه استفاده از دانش برنامه نویسیتون!
در قسمت بعد هم قراره پایتون رو روی سیستم خودمون نصب کنیم.

یا روی لینک زیر کلیک کنید تا کل قسمتهای پایتون برای شما نمایش داده شود

منبع:
Teaching Programming

کانال ما در نرم افزار ایرانی سروش

هرگونه کپی برداری بدون اجازه غیر مجاز و خلاف شرع است

اگر مطلب فوق برای شما مفید بوده است لطفا چنانچه برای شما مقدور است از طریق اینجا از "ما" حمایت کنید.